Plus- ja miinusarvio kiireisille: Keskellä ruuhkaa juoksee nainen

Helsingin keskustassa Mannerheimintie on täyttynyt utareiksi pukeutuneista ja muista mielenosoittajista. ”Hallitus alas!” he huutavat. Samaan aikaan ikäseminaari alkaa piristävästi ajatuksella ”Keski-ikä – naula arkkuun?”. Kaksi nelikymppistä naista, työtä etsivä supersuorittaja Kikka ja ruuhkavuosien paineessa rutistuva perheenäiti Niina, luulevat tulevansa jonnekin ihan muualle, mutta päätyvätkin seminaarin esimerkkitapauksiksi yleisön eteen.

Ylipirteä konsultti Dora saa Niinan ja Kikan avaamaan yksityiselämänsä ja ajatuksensa tuntemattomille. Mistä he nauttivat? Mitä he haluavat? Ovatko he valmiita hyppäämään töihin elämälle? Välillä pitää tunkea mielenosoittajien läpi hakemaan laattatautinen lapsi tarhasta tai yrittää tauolla valita esine, joka kuvaa omaa elämää. Mitä tehdä, kun palikat eivät sovi laatikon rei’istä sisään, vaikka kuinka väkisin yrittäisi niitä sinne tunkea?

Tässä Teatteri Avoimien Ovien tuoreen näytelmän asetelmia. Koska ruuhkavuosia elävillä ja oikeastaan kai kaikilla muillakin on aina kiire, päätin tiivistää Keskellä ruuhkaa juoksee nainen -esityksen selkeästi plussiin ja miinuksiin. Lopuksi vinkkaan myös, keille näytelmä on omiaan.

nora-raikamo-593
Nora Raikamo on Niina, uupunut työssäkäyvä perheenäiti, jonka arki on jatkuvaa minuuttipeliä. Seminaarissa opitaan onnellisuuden kaava: onnellisuus = todellisuus – odotukset. Kuva: Laura Malmivaara

Plussat:

+ Näyttelijät. Erityisesti konsultti Dora (Hanna Seppä) on virkistävän omituinen ja yllättävä ilmeitään ja eleitään myöten. Kikkaa (Kate Viljamaa) kohtaan on pakko tuntea sympatiaa. Nora Raikamo tekee myös hienon roolin uupuneena ja harmaana Niinana. Katsojalle tulee tosiaan olo kuin hän olisi tullut vähän oudoksi osoittautuvaan (tai no, aika sekopäiseen) seminaariin.

+ Puvustus ja maskeeraus. Erityisesti ihailin avecini kanssa Doran hienoa haalariasua.

+ Viihdyttävyys ja outous. Ensimmäinen näytös kului vauhdikkaasti ja jätti kutkuttavan halun saada tietää, mistä tässä kaikessa oikein on kyse.

+ Ajoittain tuli aidosti sellaisia kohtauksia ja vuorosanoja, jotka nytkähdyttivät ajatuksia eteenpäin ainakin tämän katsojan päässä. Voiko kaiken saada vai pitäisikö jostakin tinkiä, jotta olisi onnellinen ja voisi hyvin? Näytelmä saa pohtimaan omaa elämää ja mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, millaista arki on. Pinnan alla poreilee vakavia kysymyksiä muun muassa työelämän vaativuudesta. Vaikka olisi koulutuksia kirjanpitäjästä hevoskuiskaajaan ja kattava cv, voivat duunit piilotella kiven alla.

kate-viljamaa-nora-raikamo-591
Valtion talousarvioesitys rauhoittaa, kun paniikki uhkaa. Kuvassa Kikka (Kate Viljamaa) ja Niina (Nora Raikamo). Kuva: Laura Malmivaara

Miinukset:

Loppu lässäytti jännittävän outouden, sillä viimeisten kohtausten aikana niin katsojalle kuin hahmoille selvisi, että kaikelle onkin arkijärjellä ymmärrettävä selitys. Olimme avecini kanssa yksimielisiä siitä, että jotakin olisi voinut jättää auki. Ymmärrän halun tuoda kaikista hahmoista esiin inhimillisiä puolia, mutta silti. Myös ruuhkavuosista kuormittuneet varmasti voisivat käsitellä tätä haastavampiakin loppuratkaisuja. Ei elämäkään ole aina loogista ja selkeää.

Hahmot olivat aika yksiulotteisia ja jopa kliseisiä. Lapsiperheen äidin arjesta annettiin totutunlainen kuva. Kiirettä pitää, joka paikkaan pitäisi revetä, syyllisyys vaanii, vain vessassa saa olla edes hetken yksin ja avioliitto natisee liitoksissaan, kun yhteistä aikaa ei ole eikä mies osallistu riittävästi kotitöihin. Olisi virkistävää nähdä välillä vähän erilaisia kuvauksia suomalaisista parisuhteista. Ei kai nykyaikana ainoa totuus voi olla enää se, että mies jättäytyy passattavaksi tai toimii vain äidin apurina perheen pyörittämisessä?

hanna-seppa-597
Konsultti Dora (Hanna Seppä) luotsaa ikäseminaaria yhä jännittävimpiin suuntiin. Kuva: Laura Malmivaara

Kenelle sopii?

Etenkin ruuhkavuosien keskellä rämpiville, elämänsä tahtia ja tietä pohdiskeleville sekä itsensä etsijöille. Keski-ikäinen pystynee parhaiten samaistumaan hahmoihin, mutta näytelmän aiheet ja herättämät ajatukset ovat antoisia myös muille. Esimerkiksi se lienee monille tuttua, että somessa toisten elämä näyttää aina täydelliseltä ja paljon hienommalta kuin oma. Oravanpyörässä juokseminenkaan ei katso ikää. Pyöräkään ei tosin pyöri, ellei siellä joku juokse.

Esityksen työryhmä:

teksti Marjo Niemi
ohjaus Heini Tola
ohjaajan assistentti Karoliina Kudjoi
skenografia Veera-Maija Murtola
valo- ja äänisuunnittelu Antti Kujala
rooleissa Nora Raikamo, Hanna Seppä, Kate Viljamaa

Keskellä ruuhkaa juoksee nainen Teatteri Avoimissa Ovissa (Erottajankatu 5) 27.4.2017 asti. Kesto noin 2 tuntia, 1 väliaika. Liput alk. 24–47 / 22–45 / 14–37 e, show & dinner 86 e. Lisätiedot Avoimien Ovien verkkosivuilta.

Ensi-ilta oli ti 7.2.2017. Minä ja avecini kävimme katsomassa ennakkonäytöksen ma 6.2. Kiitokset Avoimille Oville vapaalipuista! Lue myös arvioni Avoimien Ovien Anna-Liisasta syksyltä 2016.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s