Ensikertalainen oopperassa: veikeä ja synkkä La Bohème yllätti

Moni suomalainen taitaa vähän vierastaa oopperaa. Itsekin olen aiemmin ilman minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia leimannut oopperan lähinnä vaikeaselkoiseksi, turhan yleväksi, elitistiseksi ja ryppyotsaiseksi vanhemman ikäluokan viihteeksi.

Viime vuosina uteliaisuuteni on kuitenkin herännyt. Kun Kansallisooppera sitten kutsui minut La Bohèmen ensi-iltaan maaliskuussa, ei tullut mieleenkään kieltäytyä. Tervetuloa siis seuraamaan keltanokan raporttia oopperamaailmasta! Heti alkuun täytyy paljastaa, että yllätyin positiivisesti.

Italialaisen Giacomo Puccinin säveltämä La Bohème on yksi maailman suosituimmista oopperoista. Se valmistui vuonna 1896. Kansallisoopperassa klassikko nähdään nyt Katariina Lahden ohjaamana ja Mark Väisäsen lavastamana versiona. Voidaan puhua uudesta La Bohèmesta, sillä Kansallisoopperassa on aiemmin nähty ainakin ”viitteellisesti lavastettu ajaton toteutus” vuodelta 2000.

Tämän uuden version realistinen lavastus puolestaan sijoittuu 1900-luvun alun Pariisiin.  On talvi, ja joukko köyhiä taiteilijatoveruksia yrittää pysyä lämpimänä hyisessä ullakkoasunnossaan. Ystävyys lämmittää, kamina vähän heikommin. Sitten kuvaan astuu ihastuttava Mimì, johon Rodolfo, yksi taiteilijoista, rakastuu. Tunne osoittautuu molemminpuoliseksi.

Rakkaustarinat päättyvät taiteessa usein murheellisesti, niin tälläkin kertaa. Keuhkotautinen Mimí joutuu kärsimään niin rakkauden kuin sairautensa takia. Toinen niistä koituu lopulta hänen kohtalokseen. Kuva: Stefan Bremer / Suomen Kansallisooppera

Rakkaustarinat harvemmin saavat taiteessa onnellista loppua. Tälläkin kertaa onnen hetket päättyvät kyyneliin. Sitä ennen ehditään kuitenkin muun muassa viettää ihanaa aikaa yhdessä sekä nauttia joulumarkkinoiden tunnelmasta ja värikkyydestä. Oopperassa onkin kipeää vastakohtaisuutta: yhtäällä huikaisevaa onnea ja yltäkylläisyyttä, toisaalla lopulta niitä todellisempana äärimmäistä köyhyyttä ja kurjuutta.

Yllätyin erityisesti siitä, että oopperassakin pääsee nauramaan.

La Bohème tarjosi hyvin viihdyttävän illan. Sain ajoittain kylmiä väreitä musiikista ja laulusta. Erityisesti pääparin rakastumista oli ihana seurata. Nautin suuresti myös taiteilijakaverusten veijarimeiningistä, huumorista ja lämpimästä sananvaihdosta. Yllätyin erityisesti siitä, että oopperassakin pääsee nauramaan. Pysähdyin miettimään sitä, kuinka monipuolista ammattitaitoa oopperalaulajilta vaaditaan: heidän täytyy muun muassa hallita laulaminen itselleen todennäköisesti vieraalla kielellä sekä osata näytellä uskottavasti ja eläytyä rooliinsa. Tärkeintä ja vaativinta lienee välittää ja herättää tunteita.

Näillä perustein illan paras esiintyjä oli mielestäni ehdottomasti mies, joka tuntui saavan myös suurimmat aplodit yleisöltä: amerikkalainen tenori Zach Borichevsky, joka esittää romanttista Rodolfoa. Hän keräsi muuten oikeiltakin kriitikoilta kehuja, ei vain minunlaiseltani maallikolta.

Pidin paljon myös muista boheemeista taiteilijamiehistä. Naisrooleista taas tykästyin erityisesti viehätysvoimaansa luottavaan Musettaan (Siphiwe McKenzie). Mimin roolissa taas nähtiin Stefanna Kybalova, joka ikävä kyllä jätti minut varsin kylmäksi. Olisin kaivannut sielukkaampaa esitystä, varsinkin kun Rodolfo hurmasi täysin.

Lavastus puolestaan oli upea ja loi täydelliset puitteet esitykselle. Erityisesti joulumarkkinoiden lavastus ja puvustus olivat huikean värikylläisiä ja runsaita. Oli upeaa seurata erityisesti kohtauksia, joissa lavalla oli yhtäkkiä valtavasti väkeä lapsikuorosta hedelmiin pukeutuneisiin kauppiaisiin. Asuissa ja lavasteissa oli paljon veikeitä yksityiskohtia. Toisaalta taiteilijatoverusten rähjäinen ullakkohuoneisto savuttavine kamiinoineen loi hienon kontrastin markkinoiden suorastaan yliampuvalle yltäkylläisyydelle.

Tätä ennen olin nähnyt oopperaa muistaakseni vain Tristan & Isolden konserttiversiossa Helsingin Juhlaviikoilla muutama vuosi sitten. Varsinaiseen perinteiseen oopperaan tutustuin siis vasta nyt. Kiitokset Kansallisoopperalle kutsusta ja hienosta illasta! Yksi ilta ei riittänyt totuttamaan tätä tavista oopperalauluun, mutta sai ymmärtämään taiteenmuodon tarjoamat mahdollisuudet. Ei ooppera ole vain hienostunutta viihdytystä eliitille, vaan aivan tavallisillekin tallaajille sopiva tapa nauttia taiteesta ja saada elämyksiä. Opin tosin myös sen, ettei iltapuku ole yhtään liian juhlava asu katsojalle ensi-iltaan. Yleisö oli erittäin tyylikkäästi pukeutunutta, mikä osaltaan toi tietysti säihkettä iltaan.

Ei ooppera ole vain hienostunutta viihdytystä eliitille, vaan aivan tavallisillekin tallaajille sopiva tapa nauttia taiteesta ja saada elämyksiä.

La Bohème sopii hyvin myös ensi kertaa oopperaan tutustuville. Ooppera siis lauletaan alkuperäiskielellä italiaksi, mutta tekstitykset juoksevat lavan yläpuolella ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Oopperaa on varsin helppo seurata, koska juoni ei ole liian monimutkainen ja tekstitykset ehtii lukea vaivatta. Lavalla on niin paljon nähtävää, että esityksen voisi katsoa useampaankin kertaan kyllästymättä.

Tähän loppuun vielä huomautus siitä, että Kulttuurikuuri täyttää puoli vuotta tämän tekstin julkaisupäivänä, keskiviikkona 2. huhtikuuta! Myöhemmin tällä samalla viikolla on luvassa kirjoitus, jossa kartoitan menneiden kuukausien kulttuurielämyksiä.

La Bohème Kansallisoopperassa tällä erää 3.5.2014 asti. Ensi-ilta oli 21. maaliskuuta. Kesto 2,5 tuntia, 1 väliaika. Liput alkaen 26,50 euroa. Lisätiedot Oopperan kotisivuilta.

Kiitos Kansallisoopperalle vapaalipusta esitykseen! Tämän kirjoituksen pääkuvassa etualalla lemmenpari Rodolfo (Zach Borichevsky) ja Mimì (Stefanna Kybalova) sekä boheemit taiteilijat (Jyrki Korhonen, Jussi Merikanto). Huomaa taka-alan huikea banaaniasu! Kuva: Stefan Bremer / Suomen Kansallisooppera.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s